E-sporten fortsätter växa

Dator och TV-spelande tar allt större plats. Enligt en analys gjord av Mediavision så tittar omkring 650 000 människor i norden på någon form av e-sport eller gaming en genomsnittlig dag online. Man har sett tittarsiffror på över 10 miljoner tittare under finalen på större evenemang.

Prispengar

Tittar man på E-sportens tidiga dagar så kunde priserna bestå av ett par musmattor och kanske ett tangentbord, idag ser det annorlunda ut. Tittar man på dom bäst betalda spelarna så kan man se att dom totalt skrapat ihop summor på över tre miljoner dollar genom E-sporten. Kollar man på svenska spelare hittar man Dota 2-spelaren “S4” Gustav Magnusson längst upp som totalt kammat hem över två miljoner dollar i prispengar.

Dota 2 är idag spelet med dom högsta prispotterna. Counter-Strike: Global offensive ligger tvåa på listan över spelen med bäst betalda spelare, där hittar vi svensken Robin Rönnquist, eller “flusha” som han kallas i spelet på första plats med över 700 000 dollar totalt i prispengar. E-sporten omsatte omkring 620 miljoner dollar under 2017 vilket är en ökning på hela 44% från 2016. En årlig tillväxt på 20% fram till 2022 skulle innebära att E-sporten skulle omsätta 1,6 miljarder dollar, ungefär 14 miljarder kr. Man tror att en sådan ökning skulle till stor del bero på att E-sporten i huvudsak har en ung publik som många gånger använder datorn för underhållning istället för TV.